Celé česko čte dětem

16.08.2010 15:49

CELÉ ČESKO ČTE DĚTEM

https://www.celeceskoctedetem.cz/

 

VŠICHNI CHCEME, ABY Z NAŠICH DĚTÍ VYROSTLI
MOUDŘÍ, DOBŘÍ A ŠŤASTNÍ LIDÉ.
JAK TOHO DOSÁHNOUT?
ČTĚME DĚTEM!

ČTĚME DĚTEM 20 MINUT DENNĚ.

 

ČTENÁŘEM SE NIKDO NERODÍ,
ČTENÁŘI MUSÍME UKÁZAT CESTU

 

Naše Mateřská škola Peroutkova 1004 je zapojena do projektu Celé Česko čte dětem od roku 2007. Dětem pravidelně čteme po obědě knížky na pokračování, rodiče informujeme o právě čtených knížkách na nástěnkách v šatnách tříd.
Na schůzkách s rodiči vysvětlujeme rodičům důležitost pravidelného čtení dětem, určitou dobu zdobila naší chodbu velká nástěnka s propagací pravidelného čtení dětem.
Chodíme s dětmi do knihoven půjčovat si knížky, porovnávali jsme knihovnu s knihkupectvím. Pořádáme ve školce výstavky oblíbených knih přinesených z domova.
Vyrábíme s dětmi „knížky“. 

10. března 2008
     Četla  paní Aňa Geislerová našim dětem z knížky Kvak a Žbluňk jsou kamarádi, děti nadšeně poslouchaly  a zapojovaly se do dění.

13. listopadu 2008
     Navštívila naši mateřskou školu spisovatelka Miluše Vítečková.

Četla ze svých knih - Barevné říkanky a Básničky pro tebe.
Paní spisovatelka postupně navštívila všechny čtyři třídy, povídala si s dětmi, četla jim a půjčila dětem k prohlížení čtyři leporela o zvířátkách, jejichž je autorkou. Setkávání s dětmi bylo velmi komorní, děti byly v těsné blízkosti spisovatelky a tím, že se odehrávalo v každé třídě zvlášť, měla paní spisovatelka možnost přizpůsobit se dané skupině, jejímu složení a charakteru. Ve všech třídách byly děti pozorné a poslouchaly se zaujetím.
Po skončení akce nám paní Vítečková napsala: „ Úžasným zážitkem pro mě bylo, když mi děti na začátku besedy přednesly básničku z mé knížky, kterou je paní učitelky naučily…..za to moc děkuji – dojalo mě to, udělalo obrovskou radost a vážím si toho………….Líbilo se mi u vás a snad se líbilo i dětem.“

13.března 2009
    Přišla číst dětem do školky paní Alena Procházková. Přinesla si svojí oblíbenou knížku od Františka Kožíka Pohádky vánočního zvonku. Paní Procházková se přizupůsobila mentalitě dětí a zaujala děti svým uměleckým přednesem. Děti nejvíce odcenili vtipné zápletky a humor přednášeného textu. Tato  nepříliš známá kniha by určitě stála za přečtení celá. Pro velký úspěch jsme pozvali paní Procházkovou ještě 23.4., tentokrát četla ukázku z knížky Červánky mezi dětmi, také od Františka Kožíka. I tato knížka v podání Aleny Procházkové děti velmi zaujala a pobavila.
 

 

odpovědi z dotazníku rodičů za školní rok 2008/2009:

Druhým rokem je naše školka zapojena do projektu Celé Česko čte dětem.

5 rodičů napsalo: zapojení kvituji s povděkem, jsem ráda, že jste do projektu zapojeni, akce je pozitivní, kampaň schvaluji, projekt se mi líbí, je skvělý

Byly byste ochotni v rámci tohoto projektu přijít do školky číst dětem?

26   odpovědí typu:  ano, určitě ano, případně ano, ráda a kdykoli, ano, ochotně přijdu, ráda přijdu                                              
5     odpovědí typu: ano, pokud budu mít čas, ochota by byla, chybí čas, mám dlouhou pracovní dobu                                                          
10   odpovědí typu: ne, necítím se na to, nemám ten správný přednes, ne, jsme trochu stydliví, dcera to nepodporuje    
po jedné odpovědi: 
1.  Ano, ale profesionální přednes je výhodou.
2.  Raději přenecháme školenějším.
3.  Ne, doma dětem taky nečtu, to mají na starosti sourozenci. 
4.  Nevím, doma máme čtení i bez kampaně.


Čím si myslíte, že bychom mohli tuto kampaň obohatit?

4 odpovědi typu :  častější návštěvy knihoven, více chodit do knihoven, besedy o knihách určitých autorů                                                 
3 odpovědi typu:   získat více osobností, které by četli, čím častěji, tím lépe, nestačí 2x za rok přečíst knihu                                
po jedné odpovědi: 
1. Uvítala bych koupi hezkých knížek pro děti přímo v MŠ. 
2. Aby děti malovaly obrázky ke knížkám. 
3. Rodiče s dítětem by třeba mohli ostatním představit svoji oblíbenou knížku
4. Čtení školáků pro předškoláky.
5. Návštěvou knižního veletrhu na Výstavišti počátkem května. 
6.Číst i knihy v angličtině.

Shrnutí:  Rodičům se  zapojení do projektu líbí a mnoho z nich by bylo ochotno dětem do školky dětem přijít číst. Většina doporučovaných aktivit již byla realizována, otázkou je asi jen jejich četnost.

 Závěr: Na čtení v angličtině nemáme asi vhodného odborníka ani vhodnou literaturu, která by děti zaujala. Ostatní náměty rodičů probereme na pedagogické poradě. Čtení rodičů dětem ve školce bude probráno s rodiči na schůzkách jednotlivých tříd na zářijových  schůzkách.


Článek z Mladé fronty dnes ze dne 14. dubna 2009

Chce to kouzla. Pak se začtou i děti

Praha - Jmenuje se Harry a bojuje proti nelítostnému černokněžníkovi Voldemortovi.

Nebo si říká Dominik, který zjistí, že je jeho mamka čarodějnice.

A může mít taky jméno Veragin a v doprovodu elfí princezny a královské družiny pátrat po ztraceném jednorožci.

Tituly, které minulý týden obsadily prvních pětmíst ankety o nejoblíbenější dětské knihy Čteme všichni, mají jedno společné - je v nich plno kouzel, tajemných bytostí, bájí, mýtů a pověstí nebo alespoň pokynů, jak před kamarády obstát alespoň coby průměrný kouzelník.

Zdá se, že děti hromadně propadly magii a kejklím. Čím více tajemna a čar, tím lépe. Což ostatně potvrzují rezervace v pobočkách Městské knihovny v Praze.

„Harry Potter je stálice. Na vrcholu žebříčku se drží také dračí sága od Christophera Paoliniho, když byly v kinech Letopisy Narnie, půjčovaly se taky knihy C. S. Lewise. Teď zase letí milostn,upířina‘ Stmívání od Stephanie Meyer,“ rekapituluje vkus pražských dětí Lenka Hanzlíková z městské knihovny.

Že by se jim z nočních stolků docela vytratil Brouk Pytlík nebo pohádky? „Kdepak, u malých dětí pořád vede klasika: Krteček, mašinka Tomáš, Bořek Stavitel, obrázkové čtení i pohádky,“ uklidňuje Hanzlíková.

Zní to jako čtenářská selanka: stačí pár kouzel a děti se od knížek nehnou. Jenže ono to tak úplně není. Podle průzkumu Ivana Gabala a Lenky Václavíkové z prosince roku 2002 čte jen 7 procent dětí knihy i několik hodin denně a pětina se do stránek zahloubá každý den aspoň na chvíli. „Téměř o čtvrtině dětí lze na druhou stranu říci, že nečtou téměř vůbec,“ zní verdikt Gabala a Václavíkové.

Fenomén holčičího čtení Za šest let se mohlo ledacos změnit. Podle statistiky městské knihovny to však mohlo být k horšímu.

Majitelů čtenářských průkazů, jimž ještě nebylo patnáct, totiž rok od roku ubývá. Před dvaceti lety jich bylo téměř 54 tisíc, zato v roce 2007 jejich počet klesl o dvacet tisíc - na 33 945 čtenářů.

„Počty se houpou podle populační křivky. U dětí je navíc časté, že si jich víc půjčuje na jednu průkazku, což je fenomén hlavně u holčičích kamarádství,“ míní mluvčí městské knihovny Lenka Hanzlíková.

Aby se malí čtenáři z knihoven nevytráceli, snaží se knihovníci přesvědčit rodiče, jak je čtení důležité. „Nejmenší děti dostanou při návštěvě informace v omalovánkách, vypracovali jsme i tipy, jak číst s dětmi,“ připomíná Hanzlíková.

Na stejném principu také funguje i projekt Celé Česko čte dětem.

K němu se v Praze připojila například Mateřská škola Peroutkova na Smíchově. „Každý den dětem čteme před odpoledním odpočinkem a navštěvujeme s nimi i knihkupectví a knihovny,“ popisuje učitelka Blanka Ešnerová, jak učit děti zálibě ve čtení: „My ale můžeme děti jen navnadit, nejvíc pak záleží na rodičích.“